تحقیق میدانی و جلوه هائی از محبت حق

 دوستان گرامی سلام!  تشکر از اینکه به وبلاگ من سر زدید اگر میخواهید از این معلومات یک کاپی داشته باشید باید نخست حمد و ثناء برای خداوند بگویید در قدم دوم برای پیامبر بزرگ مان حضرت محمد (ص) درود بفرسیتد در آخر برای من هم دعای خیر کنید شما میتوایند از طریق دکمه کنترول  و دکمه سی کاپی نماید تشکر از شما خوانندگان عزیز

 

کشف رد پاهای مرموز در یکی از سواحل شمالی

 

در این وبلاگ نکات کاربردی پژوهشی و آموزشی در باره روش تحقیق (میدانی و کتابخانه ای) و پرو پوزال نویسی و پایان نامه نویسی و روش مطالعه و روش نویسندگی و روش تالیف مقالات علمی ارائه می شود. افتخار این وبلاگ این است که در راستای آموزش تحقیق و پژوهش میدانی به دانشجویان و طلاب گرانمایه تلاش می کند. همچنین مقالات متعددی با رویکردهای ارزشی و قرآنی ارائه می شود. این وبلاگ از انتشار هر گونه مطالب سیاسی به دلیل جلوگیری از تحلیل نیروی ذهن و قدرت جسم خودداری می کند.

 

 تحقیق میدانی نه تحقیقات میدانی

تحقیق میدانی: این تحقیق تنها به جمع­آوری داده­ها منحصر نمی­شود (فقط کتابخانه­ای نیست)؛ بلکه در درون این تحقیق نظریه­سازی نیز صورت می­گیرد. معمولاً محقق میدانی می­کوشد که از کم و کیف جریانی عادی امّا غیر قابل پیش­بینی مطلع شود. این نوع از تحقیق، آن دسته از پژوهش­هایی را در بر می­گیرد که داده­ها و اطلاعات مورد نیاز از عرصه و صحنه جامعه  و از متن جامعه به دست می­آید. در تحقیق میدانی محقق از روش­های متفاوتی چون مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه و... استفاده می کند.

منظور از مطالعات میدانی، تحقیقاتی است که موضوع مورد مطالعه در اختیار محقق قرار داشته باشد. اطلاق اصطلاح میدانی به مفهوم ارتباط مستقیم و رویارویی محقق با پدیده­های مورد مطالعه است. تحقیق میدانی اساساً برای مطالعه موضوع­هایی مناسب است که نگرشها و رفتارها از طریق آن به بهترین نحو در درون محیط­های طبیعی آنها شناخته می­شوند. تحقیق میدانی به خصوص برای مطالعه فرآیندهای اجتماعی که در طول زمان کامل می­شوند مناسب است. برای یک محقق میدانی، معمولاً فرمول­بندی قضایای نظری، مشاهده رویدادهای تجربی و ارزیابی نظری همگی جزء یک فرایند در حال پیشرفت به شمار می­روند. اگر چه ممکن است فرمول­های نظری قیاسی جلوتر از مشاهدات واقعی قرار گیرند، معمولاً یک نظریه را کمتر می­آزمایند و مبنا را بر آن می­گذارند. به بیان دقیق­تر تا نظریه­ها یا شناخت­های تعمیم­یافته را در جریان مشاهدات به وجود می­آورند.

برخی ازنقاط قوت تحقیق میدانی

1)      جامعیت چشم­اندازی است که در اختیار محقق قرار می­دهد.

2)      محقق به کمک رویارویی مستقیم با پدیده اجتماعی مورد مطالعه و مشاهده هر چه کامل­تر آن می­تواند درک عمیق­تری از آن پدیده به دست آورد.

3)      محقق میدانی با مشاهده مستقیم در میدان، در نگرشها و رفتارهای افراد تفاوت­های ظریفی می­یابد که با دیگر روشهای تحقیق نمی­توان این تفاوتها را بیان کرد.

4)      تحقیق میدانی بطور خاص برای مطالعه فرآیندهای اجتماعی (با موضوع انسان) که در طول زمان کامل می­شوند مناسب است.

5)       تحقیق میدانی از این امتیاز برخوردار است که زندگی اجتماعی را در زیستگاه طبیعی­اش مورد کاوش قرار می­دهد و به محقق این امکان را می­دهد که ارتباطات و رویدادهای ظریفی را کشف کند که پیش­بینی یا سنجش آنها از راههای دیگر امکانپذیر نیست.

6)      بزرگترین امتیاز تحقیق میدانی حضور یک محقق مشاهده­کننده و اندیشه­گر در میدان عمل است.

7)      یکی از محاسن ذاتی تحقیق میدانی این است که در این روش، یک کنش متقابل و انعطاف­پذیر، بین جمع­آوری داده­ها و تحلیل داده­ها نسبت به روشهای دیگر تحقیق وجود دارد.

8)      سنجش­های تحقیق میدانی عمدتاً اعتبار بیشتری دارند.

 با نگرشی دقیق به تعریف انواع تحقیق در کتب مختلف مشخص می­شود که اقدام پژوهی، تحقیق همبستگی، قوم نگاری، تحقیق پیمایشی و حتی برخی تحقیقات آزمایشی یا شبه آزمایشی و... وجوه مشترک زیادی با تعریف تحقیق میدانی دارند. طیفی از تحقیقات را می­توان به صورت میدانی انجام داد. بنابراین بهتر است از اصطلاح «تحقیقات میدانی» به جای «تحقیق میدانی» استفاده کنیم. نکته مهم این است که بدون تحقیقات کتابخانه­ای، تحقیقات میدانی غیرممکن است. هر تحقیق کتابخانه­ای در مورد موضوعی جدید مبنایی برای تحقیقات میدانی آتی است.

 تحقیقات میدانی تلاشی است برای درک و شناخت نحوه عمل یک واحداجتماعی تام نظیر یک گروه یا سازمان یا اجتماع یا مناسبات درونی آن . محققانی که از این روش استفاده می کنند با شرکت در زندگی اجتماعی روزمره واحداجتماعی تام و آمیزش با مردم آن می کوشند حضورشان تغییری در محیط ایجاد نکند.سپس با دقت به مشاهده امور پرداخته؛مشاهدات خویش را یادداشت کرده؛سعی می کنند تا به درک آن محیط اجتماعی نائل آیند.


 


 

    محبت

 جلوه‏های محبت حق

 

( 1533)از محبت تلخ‌ها شیرین شود

 

از محبت مس‌ها زرین شود

( 1534)از محبت دردها صافی شود

 

از محبت دردها شافی شود

( 1535)از محبت مرده زنده می‌شود

 

از محبت شاه بنده می‌شود

( 1536)این محبت هم نتیجه‌‌دانش است

 

کی گزافه بر چنین تختی نشست؟

( 1537)دانش ناقص کجا این عشق زاد؟

 

عشق زاید ناقص اما بر جماد

( 1538)بر جمادی رنگ مطلوبی چو دید

 

از صفیری بانگ محبوبی شنید

( 1539)دانش ناقص نداند فرق را

 

لاجرم خورشید داند برق را

محبّت: در تعریف محبّت گفته اند: شدت اشتیاق محب است به دیدار محبوب و گفته‏اند محبت آن است که صفات خود را محو کنى و ذات محبوب را اثبات. چنان که در طلب محبوب هیچ گونه صفتى براى تو باقى نماند. و گفته‏اند حقیقت محبت پاک کردن خویش است از صفتهاى بد، و آراسته شدن به صفتهاى نیک و چنین محبت جز خاصگان را دست ندهد، چرا که این محبت زاده علم است به محبوب و شناختن مقام او و این شناختن جز با اطاعت و تسلیم مسیر نشود. چنان که در قرآن کریم است «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اَللَّهُ: بگو اگر خدا را دوست مى‏دارید مرا پیروى کنید خدا شما را دوست خواهد داشت.»[1] و این مقامى دشوار است.  

دُرد: آن چه در ته دیگ ماند از فضولات در بیت مورد بحث مجازاً غل و غش، کینه و دشمنى.

شافى: (اسم فاعل از شفاء) بهبود دهنده.

کى: چه کسى، چه کس. (چه کسى به گزافه محبت خود را در دلها جاى داد؟) .

گزافه: بى‏هوده.

جماد: بى‏روح.

دانش ناقص: جزئى، علم حصولى.

جماد: دنیاوى، آن چه مادى است.

دانش ناقص: عقل جزئى. عقلى که مبادى آن مقدمات محسوس باشد.

 ( 1533) آرى از محبت تلخها شیرین و مسها زرین مى‏گردد . ( 1534) محبت دردها را صافى و دردها را شفا بخش مى‏سازد . ( 1535) از محبت مرده زنده شده و شاه متمایل به بندگى مى‏گردد . ( 1536) این محبت هم که مقصود ماست بى‏هوده بوجود نیامده بلکه نتیجه دانش حقیقى کامل است‏. ( 1537) از دانش ناقص کى ممکن است این عشق بوجود آید بلى ممکن است از علم ناقص هم عشق پیدا شود ولى عشق بر جماد. ( 1538) وقتى از یک جمادى رنگ مطبوعى دید از یک صفیر صداى محبوب مى‏شنود. ( 1539) دانش ناقص چون کاملا تمیز نمى‏دهد که برق را با آفتاب اشتباه مى‏کند.

«محبت»، کششی از جانب حق است که بنده را می‏خواند و کوششی از جانب بنده است که خدا را می‏خواند و پیوندی است میان بندگانی که در راه وصال حقّند. مولانا همه این جلوه‏های محبت را جلوه‏های محبت حق می‏داند و می‏گوید: «یحبهم تمام است، یحبونه کدام است». دراین‌جا محبت را موجب کمال انسان می‏داند، مس‏ها زر می‏شود. وی معتقد است که اهل محبت به ولای حق زنده‌اند و آنها که این‌گونه محبت را درک نمی‏‏کنند مرده‌اند. این محبت را کسانی دارند که معرفت به حق داشته باشند و نمی‌توان با ادعا و گزافه‌گویی، به چنین مقامی‏ رسید. «عشق»، تعبیر دیگری از همین مفهوم محبت است. مولانا می‏گوید: کسی که به کمال عقل نرسیده باشد، اگر هم عاشق شود، عاشق جمادات این دنیا می‌گردد؛ و میان برق گذرا و خورشید پاینده، فرق نمی‏‏گذارد و میان مرد حق با یک عامی ‏ناآگاه تمیز نمی‏‏دهد.

 

Hamshahri Online Logo
دوشنبه 13 بهمن 1393 | به روز شده: 21 ساعت و 32 دقیقه قبل
HAMSHAHRIONLINE
The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
ایران
 
دفاع
 
جهان
 
اقتصاد
 
بورس
 
ورزش
 
سینما
 
موسیقی
 
هنر
 
عکس
 
کتاب
 
ارتباطات
 
فضای سایبر
 
شهر مجازی
 
شهر
 
شهردار
 
شورای شهر
 
مسکن
 
تغذیه
 
سلامت
 
مهارت های زندگی
 
سفر
 
محیط زیست
 
آب و هوا
 
آموزش
 
دانش
 
فرهنگ و تاریخ
 
اندیشه
 
قرآن
 
دیدگاه
 
جامعه
 
زنان
 
کودکان
 
مترو
 
حمل و نقل
 
حادثه
 
پلیس
 
پیشخوان
 
میزآنلاین     در جمع انرژی مثبت بیشتر است.
 چطور انرژی منفی را از خود دور کنیم؟
 
  درک این تشابه به توضیح تبادل انرژی مثبت و منفی که همیشه در جریان است،
بیشتر کمک می‌کند. ... هرچه حجم آب بیشتر باشد قدرت تخلیه انرژی هم بیشتر است.
... به اوقات خوشی فکر کنید که می‌توانید دور یک آتش جمع شوید و ...

در فرا گرفتن فرایند تخلیه انرژی منفی، رسیدن به آرامش بیشتر و مراقبه و برقراری تعادل است. درست همانطور که شما توانایی جذب انرژی توسط نوک انگشتانتان را در مراقبه دارید، قدرت بیرون فرستادن آن را هم دارید.
اگر شما انرژی مثبت زیادی دارید، گرفتن انرژی منفی بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی است. شما نمی‌توانید از آن فرار کنید. به جای اینکه درصدد اجتناب‌کردن از انرژی منفی باشیم، فقط نیاز داریم برای تخلیه‌ کردن و رهایی‌ یافتن از آن مصمم باشیم.
 
تکنیک تخلیهٔ انرژی منفی و تبدیل آن به انرژی شفابخش الهی
در جای مناسبی دور از صدا، نور زیاد، گرما یا سرمای زیاد قرار گیرید. به‌صورت نشسته و یا درازکش، چشم‌ها را ببندید و در ذهن خود، به دور خود یک پوشش محافظ بکشید. این پوشش از جنس انرژی الهی و شفای الهی و به شکل یک تخم‌مرغ شیشه‌ای که هیچ منفذی به بیرون ندارد و بسیار بزرگتر از بدن جسمانی ما است، ساخته می‌شود، ولی این بار این پیام را به خود می‌دهیم که این پوشش محافظ باعث می‌شود تا هیچ انرژی منفی از من به بیرون سرایت نکند و تمامی انرژی‌های منفی که از من ساطع می‌شوند، در تماس و برخورد با این پوشش، تبدیل به انرژی شفابخش و مثبت می‌گردند و دوباره از طریق پوست و یا تنفس به من بازمی‌گردند.

 تخلیهٔ انرژی منفی و گرفتن انرژی الهی می‌تواند در ایجاد آرامش و سلامت و درمان و جذب برکت و نعمت (طبق قانون جذب و تابش) به زندگیمان، به ما کمک کند.
حضور انرژی الهی که همه شفا، برکت، عشق، رحمت، آرامش و سرور است، نیز خود ما و محیط اطرافمان را به‌ طور کامل تغییر خواهد داد.
ضمن آنکه با این تکنیک‌ها می‌توانیم به مرور، تمامی خشم‌ها، حسادت‌ها، عصبانیت‌ها، کینه‌ها، غصه‌ها و بیماری‌ها را از روح و جسم خود پاک نمائیم.

رمز موفقیت شخصی این است که با شارژ مجدد می‌توانید ادامه دهید و سپس انرژی منفی را که جذب می‌کنید تخلیه کنید. کوشش برای اجتناب از انرژی منفی در صورتی مهم است که خسته و بیمار هستید. ولی اگر هر روز با مراقبه و مدیتیشن و دریافت آرامش و رهایی به هر طریقی که خود سراغ دارید، خود را تقویت سازید و سپس عشق خود را با اطرافیان تقسیم کنید، بیشترین رضایت خاطر را خواهید داشت. همچنان که قدرت‌تان را برای جذب انرژی مثبت و تخلیه انرژی منفی تقویت می‌کنید، مقابله با چشمان منفی‌گرا شما را نی

/ 0 نظر / 9 بازدید