شناخت امام تنها راه حفظ دین

   

احادیثی که شناخت امام عصر را بر مردم هر دوران واجب و مرگ بدون شناخت امام را مرگ جاهلی می دانند مورد اتفاق همه مسلمانان اند و در کتاب های شیعه و اهل سنت درج شده اند. برای مثال از پیامبر چنین نقل شده است:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه یعنی هر کس بمیرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است.
بنابراین سخن امثال ابن تیمیه و آلبانی که می گویند: احادیث یاد شده در کتاب های اهل سنت وجود ندارد نادرست و ناشی از نادیده گرفتن کتاب هایی مثل مسند ابن حنبل و دیگر کتاب های مهم اهل سنت است. البته حدیث یاد شده با تعابیر گوناگونی نقل شده است و ابن تیمیه در ادامه سخنش مجبور می شود یکی از این تعابیر را که در آن لفظ امام وجود ندارد قبول کند که در آن آمده است: من مات ولیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیه یعنی کسی که بمیرد و در گردن او بیعت نباشد به مرگ جاهلی مرده است.
در واقع این گونه افراد تلاش می کنند تا احادیث یاد شده را به جای حمل بر امامان اهل بیت که پرچمدار خدا و پیامبر خدایند بر هر زمامداری هر چند جائر حمل کنند.

هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است».[1]

شناخت امام زمان(عج) از شناخت امامان معصوم دیگر جدا نیست; اگر کسى به طور کلّى به شأن و جایگاه ائمه هدى واقف شد، صفات و ویژگى هاى آنها را شناخت و به مسئولیت خود در برابر آنها پى برد قطعاً نسبت به امام عصر(عج) نیز به شناختى شایسته مى رسد.

مؤلف مکیال المکارم مى فرمایند:
«بدون تردید مقصود از شناختى که امامان ما که تحصیل آن را نسبت به امام زمانمان امر فرموده اند، این است که ما آن حضرت را آن چنان که هست بشناسیم، به گونه اى که این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه هاى ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه کننده ى مدعیان دروغین باشد، و چنین شناختى، جز به دو امر حاصل نمى گردد: اول شناختن شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب و دوم شناخت صفات و ویژگى هاى او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است».[2]

انتظار مایه شناخت بهتر ولایت امام عصر(عج) مى گردد زیرا کسى که منتظر شد و نام و یاد امام زمان(عج) در دل او تجلّى کرد صاحب دل بى قرار مى شود و با تمام وجود و از همه ى راه هاى ممکن براى شناخت بیشتر و رسیدن به قرب محبوبش گام بر مى دارد و هر گامى را که بر مى دارد، او را بهتر درک مى کند در مى یابد که غیر از حضرت مهدى(عج) کسى نمى تواند وارث همه ى فضایل باشد و پرچم عدل را در سراسر جهان به اهتزاز در بیاورد به تمام معنا شیفته و عاشق حضرت حجت مى شود و براى رسیدن به وصال و یا شناخت بیشتر او لحظه شمارى مى کند

«همیشه باید در بین نوع انسان، فرد کاملى وجود داشته باشد که به تمام عقائد حقه ى الهى عقیده مند بوده تمام اخلاق و صفات نیک انسانى را به کار بسته و به تمام احکام دین عمل نماید و همه را بدون کم و زیاد بداند و در تمام این مراحل، از خطائ و اشتباه و عصیان معصوم باشد، و اگر نوع انسان، زمانى از چنین فرد ممتازى خاطى گردد لازم مى آید که احکام الهى که به منظور هدایت انسان نازل گشته است، از بین برود و افاضات و امدادهاى غیبى حق تعالى، منقطع شود و بین عالم ربوبى و عالم انسانى، ارتباطى برقرار نباشد(3)

منتظران امام عصر(عج) با مطالعاتى که دارند در مى یابند که: او امام عصر و زمان و حجت حىّ و حاضر و ناظر خداوند است

مطالعه درباره امام مهدى(عج)، مى آموزد که حضرت حجت(عج) در بین امامان پیش از خود نیز از جایگاه ویژه اى برخوردار بوده ند. تا آنجا که امام صادق(علیه السلام) در پاسخ کسى که از ایشان مى پرسد: آیا قائم(عج) متولد شده است؟ مى فرماید:
«.. لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیّامَ حَیاتى»[4] ... اگر او را دریابم در طول زندگیم خدمتگذارش خواهم بود.

 

 

 

 

 پرچمدار منجی زمان

 اولین آیه‌ای که امام زمان (عج) بعد از ظهور می خوانند

بسم الله الرحمن الرحیم

بر اساس روایات اسلامی حضرت مهدی (عج) بعد از ظهورشان در جوار کعبه، ابتدا آیه 86 سوره هود را می خوانند: « بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین» سپس می فرمایند: « یا اهل العالم أَنَا بَقِیَّةُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ خَلِیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیْکُمْ». ای اهل عالم من ذخیره الهی بر روی زمین و خلیفه او و حجت او بر شما هستم‏».

امام صادق(ع) درباره اولین آیه ای که بعد از ظهور بر زبان مبارک امام زمان(عج) جاری می شود، می‌فرماید: آن زمانی که امام مهدی(ع) ظهور می‌کند، به کعبه تکیه می‌کند؛ در حالی که 313 نفر نزد او جمع شده‌اند. اولین سخن و گفته‌اش این آیه است: (بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ)؛ «آنچه خداوند برای شما باقی گزارده، برایتان بهتر است، اگر ایمان داشته باشید». سپس می‌فرماید: «منم بقیة الله و من حجت خدا و خلیفه او برشمایم». پس سلام کننده‌ای بر او سلام نمی‌کند، مگر آنکه می‌گوید: السلام علیکَ یا بقیة الله فی ارضه

 بقیه الله فی ارضه

 بر مشامم می رسد هر لحظه بوی انتظار 

بر دلــــم ترســـم بماند آرزوی وصـــل یــــار

تشنه دیـــــدار یــارم ای اجــل مهلت بــده

تـا ببینم بــا دو چشــمم چـهـره زیبای یــار

میلاد منجی عالم بشریت، نوید بخش صبح امید در شب انتظار، حضرت بقیه الله العظم، امام عصر و زمان، عجل الله تعالی فرجه الشریف بر شما دوستان عزیز مبارک باد

 

 علائم ظهور پستی مربوط به تیرماه سال 91 را هم اگر خواستید از اینجا بخوانید

علائم ظهور

بسم الله الرحمن الرحیم

میلاد امام عدالت گستر، امام عصر و الزمان، بقیه الله الاعظم، حجه ابن الحسن العسگری «عجل الله تعالی فرجه الشریف » را خدمت همه ی دوستانم تبریک عرض می کنم

 

اخیرا با مسائل بوجود امده در خاورمیانه و به خصوص پخش شدن شایعاتی در خصوص مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان و همینطور مسائل پیش امده ی در ارتباط با سوریه و ...بحث علائم و نشانه های ظهور به طور جدی مطرح می شود. من از ذکر نشانی این پایگاهها و سایتها و مطالب انها خودداری می کنم و فقط به مناسبت میلاد آن امام عدالت گستر، لازم دیدم از دو کتاب ارشاد شیخ مفید و کتاب غیبت نعمانی که هر دو از کتب بالنسبه معتبر در این خصوص هستند قسمتهایی را نقل کنم .امیدوارم شناخت ما از علائم و نشانه های ظهور را عمق بیشتری ببخشد.

در معنای اینکه غیبت چیست؟ چنین گفته اند:
غیبت: به معنای غائب شدن است . به هر نهفته ای که از حس و درک انسان پوشیده باشد، غائب می‌گویند.

 «ما مِنْ غائِبَةٍ فِی السَّماءِ وَ الْأَرْضِ اِلاَّ فِی کِتابٍ مُبیِن. نمل/ 75 »

و هیچ امر مخفی و پوشیده در آسمان و زمین نیست جز انکه در کتابی آشکار است.
در توضیح این کلمه، لازم است فرق بین دو کلمه ظهور و حضور را بدانیم.
ظهور: یعنی آشکاری که باید دیده شود ولی حضور، اعم از آن است.
آن حضرت را غائب نامیده‌اند، چون ظاهر نیست، نه آن که حاضر نیست از روایات چنین استفاده می‌شود که ، وجود اقدس امام عصر (عج الله) با اینکه از دیده‌ها نهان است ولی در مجالس مومنان و مردم شرکت می‌کند و از آنجا که امام باید از اوضاع و احوال دنیا و مردم اطلاع داشته باشد، بنابراین آن حضرت باید تا زمان ظهور در میان مردم بطور ناشناس زندگی می‌کند و به وظایف محوله ولایی خود عمل می‌نماید، چنان چه در روایات متعدد مشهور است، آن حضرت دارای دو غیبت به نام‌های غیبت صغری و کبری بوده‌اند. برای توضیح بیشتر در این مورد به این آدرس مراجعه کنید: http://islamicveb59.blogfa.com/post-165.aspx

در مورد علائم و نشانه های ظهور

هنگامی که فلان خاندان در میان خودشان به اختلاف پرداختند، پس در آن هنگام منتظر فرج باشید، و فرج شما پدید نمی آید مگر در اختلاف فلان خاندان...

قیام مردی از اهل مغرب در مصر و تصرف شامات به دست وی و فرود آمدن لشکر ترک در جزیره و رومیان در رمله...

تا اینکه آن خراسانی وآن سفیانی بر ایشان خروج کنند، این یک از مشرق وآن دیگری از مغرب ودر رسیدن به کوفه بر یکدیگر پیشی گیرند همچون دو اسب مسابقه..

خروج سفیانی ویمانی وخراسانی در یک سال ویک ماه و یک روز واقع خواهد شد با نظام و ترتیبی همچون نظام یک رشته که به بند کشیده شده هر یک از پی دیگری، و جنگ قدرت و هیبت از هر سوی فراگیر شود،وای بر کسی که با آنان دشمنی و ستیز کند، در میان پرچمها راهنماتر از پرچم یمانی نباشد که آن پرچم هدایت است...

 

شیخ مفید در ارشاد می‏نویسد: روایاتی در دست است که متضمن ذکر نشانه‏های امام زمان و ظهور قائم است و مشتمل بر رویدادهایی است که پیش از آمدن حضرتش واقع می‏شود. از جمله: خروج سفیانی کشته شدن سید حسنی و نزاع بنی‏عباس بر سر حکومت دنیوی و گرفتن آفتاب در نیمه‏ی ماه رمضان و گرفتن ماه در آخر آن به طور غیر معمول، در بیداء زمین فرو می‏رود و یک فرورفتگی در زمین مغرب " 1 " و دیگری در مشرق " 2 " پدید می‏آید. آفتاب از ظهر تا عصر از حرکت بازمی‏ایستد و آفتاب از جانب مغرب طلوع می‏کند و نفس زکیه با هفتاد مرد صالح در بیرون کوفه کشته می‏شود. و کشته شدن مردی هاشمی در بین رکن و مقام و خراب شدن دیوار مسجد کوفه و آمدن پرچمهای سیاه از خراسان و خروج یمانی و قیام مردی از اهل مغرب در مصر و تصرف شامات به دست وی و فرود آمدن لشکر ترک در جزیره و رومیان در رمله و طلوع ستاره‏ای از مشرق که مانند ماه می‏تابد آنگاه گرفته و کمانی می‏شود به گونه‏ای که دو سر آن می‏خواهد به هم برسد و سرخی در آسمان پیدا می‏شود و در اطراف آسمان پخش می‏گردد و آتشی دراز در مشرق نمایان می‏شود و سه یا هفت روز در هوا می‏ماند، و عرب از قید و ذلت آزاد می‏شوند و شهرها را تصرف می‏کنند و از فرمان پادشاه عجم بیرون می‏آیند. " 3 " مصریان، امیر خود را می‏کشند و شام ویران می‏شود. سه لشکر با پرچمهای مشخص در آنجا به جان هم می‏افتند. پرچمهای قیس و عرب، به مصر درآیند و پرچم کنده به خراسان می‏رود و لشکری از جانب غربی می‏آید و در خرابه‏های حیره منزل می‏کنند. پرجمهای سیاه از شرق به سوی حیره به حرکت درمی‏آیند و شکافی در نهر فرات پدید می‏آید و آب آن کوچه‏های کوفه را فرامی‏گیرد. شصت نفر دروغگو که همه مدعی پیامبری هستند، خواهند آمد و دوازده نفر از نسل ابوطالب که همگی مدعی امامت هستند، قیام خواهند کرد و سوزاندن مردی بزرگوار از بنی عباس در بین جلولا و خانقین وبستن پلی در بغداد نزدیک محله کرخ و برخاستن باد سیاهی در آغاز روز در بغداد و وقوع زلزله‏ای در آن دیار که بسیاری از مردم را در کام زمین فرومی‏برد و ترسی بر اهل عراق و مردم بغداد چیره می‏شود و مرگهای سریع آنها را از پای درمی‏آورد و آن وقت به جان مال و محصول آنها می‏افتد و ملخها به هنگام و نابهنگام بر آنان هجوم می‏آورند و غله و کشت و زرع آنها را می‏خورند و کشت و کار آنان کاهش یابد.
دو گروه از مردم عجم با یکدیگر به جنگ برمی‏خیزند. خونریزی بسیاری در میان آنها رخ می‏دهد بردگان از اطاعت اربابان سر می‏تابند و آنها را به قتل می‏رسانند. برخی از بدعتگزاران در دین از صورت آدمی به درمی‏آیند و به صورت میمون و خوک می‏شوند. و بردگان بر شهرهای بزرگ چیرگی یابند. صدایی از آسمان آید به گونه‏ای که زمینیان همگی و هر کس به زبان خود آن را می‏شنود و صورتی و سینه‏ای برای مردم در نور آفتاب نمایان می‏شود. و مردگانی از قبرها برون آمده به دنیا بازمی‏گردند و با مردمان آمد و شد می‏کنند و به دیدار یکدیگر می‏روند. آنگاه این نشانه‏ها با بارش بیست و چهار باران پایان می‏یابند سپس زمینهای مرده، زنده و سرسبز می‏شوند و برکات آن آشکار می‏گردد. و تمام بدبختیها از پیروان حق از شیعیان مهدی (ع) برطرف می‏شود. در آن هنگام درمی‏یابند که آن حضرت از مکه ظهور می‏کند و برای یاری رساندن به او به مکه رهسپار می‏شوند بر حسب آنچه در اخبار آمده است

1 این فرورفتگی در شام است

2 مقصود فرورفتگی در بغداد و بصره است

3 مقصود بیرون آمدن آنان از زیر یوغ اطاعت دیگران است. در اینجا آنان را به اسبی تشبیه کرده که عنان از آن برداشته‏اند و هیچ مانع و نگهدارنده‏ای برای آنان نیست و هر جا که خواهد برود و هر کار که خواهد بکند.

 

و از کتاب غیبت نعمانی صص 273-276

ابوبصیر از امام باقر ع روایتکرده که  آن حضرت فرمود: هنگامی که آتشی را شبیه (هردی ) رنگ زرد و سرخ بسیار بزرگ مشاهده کردید که از [جانب ] مشرق سه روزیا هفته ای سرزده است، پس چشم به راه فرج آل محمد (ع) داشته باشید ان شاء الله عز و جل که خداوند عزیز و حکیم است، سپس فرمود: آن صیحه که در آن است همان آوای بس بلند جبرئیل (ع) بدین مردمان است، بعد فرمود: ندا کننده ای از آسمان به نام حضرت قائم (ع) ندا سر می دهد و هر که درمشرق و مغرب است می شنود، هیچ خفته ای نمی ماند مگر اینکه بیدار می گردد وهیچ ایستاده ای نمی ماند مگر این که می نشیند و هیچ نشسته ای نمی ماند مگر اینکه از وحشت آن صدا بر دو پای خویش برمی خیزد، پس خداوند هر که را بدان آوا عبرت پذیرد و پاسخ گوید مورد رحمت قرار دهد که آن صدای نخستین  آوای جبرئیل روح الامین (ع) است.

سپس فرمود: آن صدا در ماه رمضان در شب جمعه شب بیست وسوم است، پس در آن تردید نکنید، بشنویدواطاعت کنید، و در پایان روز آواز ابلیس معلون است که ندا درمی دهد: بدانید که فلانی مظلومانه کشته شد، برای اینکه مردم را دچار شک و گرفتاری سازد. پس بسی افراد شک کننده سرگردان در آن روز( پدید آیند) که در آتش سرازیر خواهند شد، پس اگر درماه رمضان آوائی شنیدید در آن تردید نکنید که صدای جبرئیل است، و نشانه آن این است که او به نام قائم و اسم پدرش  ندا سرمی دهد تا آنجا که دوشیزه در پس پرده خویش آن را بشنود و پدر وبرادر خود را بر خروج برانگیزد.

و آن حضرت فرمود: ناگزیر و بدون شک قبل از خروج قائم (ع) این دو صدا برخواهد خاست: صدائی از آسمان و آن آوای جبرئیل است،[به نام صاحب این امرونام پدرش]، و صدای دومین از زمین برمی خیزد، و آن آوای ابلیس لعین است که ندا می کند به نام فلانی که او مظلومانه کشته شد، و مرادش از آن ایجاد فتنه است، پس صدای نخستین را پیروی کنید و بپرهیزید از صدای دوم که بدان دچارگرفتاری شوید. و فرمود: قائم (ع) قیام نمی کند مگر در حال ترس سخت مردم وزلزله ها و گرفتاری و بلائی که مردم را فرا می گیرد و پیش از آن طاعون و شمشیری برنده در میان عرب و اختلاف سخت بین مردم، و پراکندگی در دینشان، وپیدایش دگرگونی در وضعشان تا جائی که آرزو کننده از شدت آنچه از هاری مردم و دریدن پاره ای پاره دیگر را که مشاهده می کند،شبانه روز آرزوی موت می نماید، و خروج آن حضرت به هنگامی که خروج می کند همزمان با یأس و ناامیدی مردم از دیدن فرج است، پس خوشا به حال  آنکس که او را در می یابد و از یاوران اوست، وای و وای به تمامی بر آن کس که با او دشمنی ورزد ومخالفت کند و از فرمان او روی گرداند و از دشمنان او باشد.

و فرمود: هنگامی که آن حضرت خروج کند با امری نوین و فرمانی جدید و طریقه ای نو وحکمی تازه قیام خواهد کرد،بر عرب سخت گران است، او را کاری جز کشتار( نابکاران) نباشد، و هیچ یک (از دشمنان که از عناد و مخالفت دست بر نمی دارند) را باقی نگذارد و در راه خدا سرزنش هیچ ملامت کننده ای او را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

سپس فرمود :هنگامی که فلان خاندان در میان خودشان به اختلاف پرداختند، پس در آن هنگام منتظر فرج باشید، و فرج شما پدید نمی آید مگر در اختلاف فلان خاندان،و چون آنان اختلاف نمودند پس منتظربر آمدن صیحه در ماه رمضان وخروج قائم (ع) باشید،همانا خداوند هر چه بخواهد انجام می دهد، و قائم خروج نمیکند و شما آنچه دوست می دارید نمی بینید تا اینکه فلان خاندان در میان خویش اختلاف کنند پس چون چنین شود مردم درباره ایشان به طمع افتند و اختلاف کلمه روی دهد و سفیانی خروج کند.

و فرمود: ناگزیر باید فلان خاندان به حکومت دست یابند،چون به حکومت رسیدند و سپس به اختلاف پرداختند حکومت انان دچار از هم پاشیدگی و کارشان دستخوش پراکندگی گردد تا اینکه آن خراسانی و آن سفیانی بر ایشان خروج کنند، این یک از مشرق و آن دیگری از مغرب و در رسیدن به کوفه بر یکدیگر پیشی گیرند همچون دو اسب مسابقه، این از این سوی و آن دیگری از آن سوی تا اینکه نابودی ( انقراض) فلان خاندان به دستهای ایشان صورت گیرد، بدانید که ایشان هیچ یک از آنان را باقی نخواهد گذاشت.

سپس فرمود: خروج سفیانی و یمانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز واقع خواهد شد با نظام و ترتیبی همچون نظام یک رشته که به بند کشیده شده هر یک از پی دیگری، و جنگ قدرت و هیبت از هر سوی فراگیر شود،وای بر کسی که با آنان دشمنی و ستیز کند، در میان پرچمها راهنماتر از پرچم یمانی نباشد که ان پرچم هدایت است، هیچ مسلمانی را روا نباشد که با آن پرچم مقابله نماید، پس  هرکس چنین کند او از اهل آتش است، زیرا او به سوی حق و راه مستقیم فرا می خواند.

سپس آن حضرت به من فرمود: همان از دست رفتن و سقوط حکومت فلان خاندان همانند شکستن کاسه سفالین است، و همچون مردی است که در دستش کاسه ای سفالین بوده و او مشغول راه رفتن باشد که ناگاه در حالیکه غافل است کاسه از دستش فروافتد وبشکند، پس هنگامی که فرو افتاد بگوید:آه همچون خود باخته ای پس،از دست رفتن دولت آنان چنین است که به کلی از زوال آن بی خبر باشند.


 


 

 

 
 
/ 0 نظر / 28 بازدید