پرسش و پاسخ از کتاب ولایت فقیه و نهضتهای اسلامی
سوال 1 = فرق حکومت اسلامی با سایر حکومتها چیست ؟
جواب : یک حکومت اسلامی ، حکومت قانون بر مردم است . و قانونگذار از طرف
خداوند است ، ولی در دیگر حکومتهای جهان اینچنین نیست . یا استبدادی است یا...
سوال 2 = در باره "اولی الامر منکم " چه می دانید ؟
یعنی بر اساس آیه اطاعت از امر خداوند و پیامبر و کسانی که ادامه راه پیامبر ، بدست
امامان و ولی فقیه عادل و عالم به قانون الهی است .
سوال 3 = در باره هدف بعثت ها و وظایف انبیا چه می دانید ؟
پیامبران نه برای آن آمده بودند،که برای مردم مسئله گو باشند،و آنچه بصورت وحی
رسیده بازگو کنند ،بلکه برای ایجاد یک " نظام اجتماعی " براساس احکام الهی
آمده بودند .
سوال 4 = ولایت اعتباری یعنی چه ؟
ولایتی که فقیه عادل و عالم به قانون دارد، ولایت اعتباری است.(مانند امام امت و
مقام معظم رهبری )
سوال 5 = ولایت تکوینی یعنی چه ؟
ولایت تکوینی همان ولایت پیامبران و امامان است .
سوال 6 = یک آیه از قرآن بنویسید و یاترجمه کنید که " اصلاح منافقین را فساد "
اعلام کند ؟
و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون
و لیکن لا یشعرون یعنی : هر گاه به آنها گفته شود در زمین فساد نکنید.میگویند:
ما فقط اصلاح می کنیم. آگاه باشید که همین ها مفسدانند، و خود هم به دقت
درک نمی کنند .
سوال 7 = آغاز جنبشهای اصلاحی از نیمه دوم قرن سیزدهم،در اعلام عکس العمل
چه چیزهایی بود ؟
عکس العمل هجوم استعمار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی غرب بود .
سوال 8 = در چه مورد " آتاتورک " را باید قهرمان به شمار آورد ؟
کوششهایی که بعدها متقابلا از طرف عمال استعمار در جهت " جدائی دین از
سیاست " ( سکولاریسم ) به عمل آمد،که به نام " علمانیت " معروف شد و آتاتورک
را قهرمان بزرگ به شمار آورد .
سوال 9 = کدام نوع تعصب نه تنها بد نیست ، بلکه مستحسن است ؟
تعصب به معنی تصلب و غیرت حمایت از معتقدات معقول و منطقی ، نه تنها بد
نیست ، بلکه مستحسن است .
سوال 10 = سید جمال و کواکبی ( بر خلاف عبده ) در آگاهی سیاسی چه عقیده
داشتند ؟ ج = کواکبی وسید جمال " آگاهی سیاسی " را برای مسلمانان ، واجب
و لازم می شمردند ، و معتقد بودند : در نهایت امر ، آنچه می تواند جلو استبداد را
بگیرد ،" آگاهی سیاسی و شعور اجتماعی " مردم است . و همبستگی دین و
سیاست را ، سخت پایبند بودند . ولی عبده طرفدار اصلاح تدریجی ، و تقدم آموزش
و تربیت دینی بر سیاست می دانست .
سوال 11 = اقبال در مورد نقش اجتهاد در اسلام چه جمله ای گفته است ؟
اقبال اجتهاد را " موتور حرکت اسلام " می شمارد .
سوال 12 = تشخیص ماهیت یک نهضت از چه راههایی ممکن است بنویسید ؟
اول از راه افراد و گروههایی که نهضت را به دوش می کشند.
دوم از راه علل و ریشه هایی که نهضت را فراهم کرده است.
سوم از راه هدفهایی که آن نهضت تعقیب می کند .
چهارم از راه شعارهایی که به آن نهضت قدرت حیات و حرکت می بخشد .
سوال 13 = دو نقص عمده ، که در کار استاد اقبال بوده است بیان کنید ؟
یکی اینکه : اقبال با فرهنگ اسلامی عمیقا آشنا نیست . دوم اینکه : اقبال بر خلاف
سید جمال ، به کشورهای اسلامی مسافرت نکرده ، و از نزدیک ، مشاهده اوضاع جریان
حرکتها و نهضت ها نبوده است .
سوال 14 = اهداف کلی همه نهضتهای اسلامی را از دیدگاه امیرالمومنین علی (ع )
بیان کنید ؟
اول نشانه های محو شده ی ، راه خدا را باز گردانیم .
دوم تحول بنیادین در اوضاع زندگی خلق خدا پدید آید .
سوم بندگان مظلوم خدا ، از شر ظالمان امان یابند .
سوال 15 = سه مورد از آفات نهضت را بنویسید ؟
1 - نفوذ اندیشه های بیگانه
2 - تجددگرائی افراطی
3 - ناتمام گذاشتن
4 - رخنه فرصت طلبان
5 - ابهام طرح های آینده
6 - از نوع نهی است.
سوال 16 = مشرک ، ذمی ، مرتد را شرح دهید ؟
مشرک کسی یا گروهی که تابع یکی از ادیان نباشند . مانند بت پرست
ذمی تابعین یکی از ادیان الهی ،به شرط قبول ذمه می توانند در مملکت اسلامی
زندگی کنند .
مرتد : کسی یا گروهی که ، از اسلام برگشته اند . و یا یکی از اصول مسلم ، ویا یکی
از احکام مسلم اسلام را انکار نموده و مردود بدانند .
سوال 17 = علت شکست جمال عبدالناصر چه بود ؟
به علت نداشتن یک اندیشه ی اساسی و مکتبی ، زمینه ی شکستهای وی را ، در
بعد ادعای رهبری عرب ، و هم در بعد مبارزه با اسرائیل ( دو میلیونی آن زمان )
فراهم آورد .
سوال 18 = حکم سیاسی اسلام چیست ؟
حکمی است که سبب می شود مسلمانان از مراجعه ، به قدرتهای ناروا و قضائی که
دست نشانده ی آنها هستند،خوداری کنند.تا دستگاههای دولتی جائر و غیر اسلامی
، بسته شود . و این تشکیلات عریض و طویل دادگستری ، که جز زحمت فراوان ، کاری
برای مردم صورت نمی دهد ، برچیده گردد . و راه به سوی ائمه هدی ( ع ) و کسانی
که از طرف آنان ، حق حکومت و قضاوت دارند، باز شود .
سوال 19 = این جمله " ان الانبیا لم یورثوا دینارا و لما درهما " کنایه از چیست ؟
این جمله کنایه از این است که : آنان با اینکه ولی امر بوده، و حک.مت بر مردم دارند،
رجال الهی هستند،افراد مادی نیستند،تا در پی جمع آوری ذخائر و ذخارف (مال دنیوی)
باشند.
سوال 20 = برای بر انداختن حکومتهای جائر و تشکیل حکومت اسلامی ، چه اقداماتی
لازم است ؟
روابط خود را با موسسات دولتی آنها قطع کنند. با آنا همکاری نکنند . از هرگونه کاری
که کمک به آنها محسوب می شود،پرهیز کنند . موسسات مالی ، قضائی ، اقتصادی،
فرهنگی وسیاسی جدیدی بوجود آورند .
سوال 21 = روایت عربی زیر را به فارسی ترجمه نمائید ؟
" افتخر یوم القیامه بعلماء امتی و علماء امتی کسائر انبیاء قبلی "
در دوره قیامت به علماء امتم افتخار و مباهات خواهم کرد . و علمای امت من مثل
سایر انبیاء سابقند .
سوال 22 = حادثه کشتار مردم مدینه که به " داستان حره " معروف است :
جریان بدین قرار است که بعد از به شهادت رسیدن امام حسین ( ع ) ، به استحکام
پایه های ظالمانه ِ یزید ، مردم مدینه از چند جهت ، بخصوص شهادت جانگداز امام آنان
امام حسین ( ع ) و ظلهایی که در مدینه می شد، به ستوه آمده بودند ، لذا مردم
مدینه ، جهت پایان دادن به حکومت ننگین یزید ، به وسیله عبد الله بن حنظله دست
به قیام زدند ، و بالاخره به شهادت رسیدند .
سوال 23 = حادثه ویران کردن خانه کعبه : عبدالله بن زبیر جزء کسانی بود که ، در
مدینه به یزید بیعت نکرد ، و به خانه خدا پناهنده شد . لشکریان یزید نه اینکه ، احترام
خانه خدا را حفظ نکردند ، بلکه برای دست یافتن به عبدالله بن زبیر و یارانش،خانه
خدا را محاصره کرده ، و با سنگ باران ویران کردند .
بعد از وفات رسول اکرم ( ص ) ، مسیر حکومت اسلامی دگرگون شد ، و خلافهایی در
زمان ابوبکر انجام می گیرد ، و این خلافها در زمان عمر بالا می گیرد ، ولی در زمان
عثمان ، علنا قوانین الهی نقض می شود . وقتی که حکومت به معاویه می رسد ،
به جز نام اسلام چیزی نمانده بود . اما وقتی با پیشنهاد یکی از فرماندهان معاویه،
زمام امور مسلمین را، یزید به عهده می گیرد ، دیگر نه اصل ، و نه فرع و...
اسلام نمانده بود .
امام حسین ( ع ) قبل از حرکت از مدینه ، به کنار قبر جدش ، مشرف می شود ،
و در انجا ، ضمن اقرار به یگانگی خداوند ، به رسالت پیامبر اعظم ( ص ) اعتراف
می کند که : خدایا تو می دانی ، من امر به معروف را دوست دارم،و از منکر بیزاری
می جویم . خدایا قسمتان می دهم به قبر پیامبر ( ص ) و کسی که در این قبر قرار
گرفته است.در این راه ، راهی به من بنما که رضای تو و رضای پیامبرت درآن باشد.
حسین به وحدانیت و یگانگی خداوند شهادت می دهدکه: محمد ( ص ) بنده ی او،
و پیامبر اوست . و اعتراف می کنم که بهشت و دوزخ حق است . خداوند در قیامت
همگان را برمی انگیزاند . من خروج نکردم برای راحت طلبی و خوشگذرانی ، و نه
از سوی ستم ، و نه منظور فساد کردن ،بلکه منظورم : اصلاح امت من ، و نجات دادن
اجتماع از انحراف است و...
این وصیت من است به برادرم ، و موفقیت من با نیروی خداست ، و بر او اعتماد کردم،
و به سوی او انابه می کنم . تمام
نتیجه اینکه : محبوبیت خاندان علی ( ع ) بالا می رود . آل امیه منفور می گردد .
نهضت های دیگری از حادثه ی کربلا الهام می گیرند .