پرسش و پاسخ از کتاب ولایت فقیه و نهضتهای اسلامی

 

  

 سوال 1 = فرق حکومت اسلامی با سایر حکومتها چیست ؟

 جواب :  یک حکومت اسلامی ، حکومت قانون بر مردم است . و قانونگذار از طرف

خداوند است ، ولی در دیگر حکومتهای جهان اینچنین نیست . یا استبدادی است یا...

سوال 2 = در باره  "اولی الامر منکم " چه می دانید ؟

یعنی بر اساس آیه اطاعت از امر خداوند و پیامبر و کسانی که ادامه راه پیامبر ، بدست

امامان و ولی فقیه عادل و عالم به قانون الهی است .

سوال 3 = در باره هدف بعثت ها  و وظایف انبیا چه می دانید ؟

پیامبران نه برای آن آمده بودند،که برای مردم مسئله گو  باشند،و آنچه بصورت وحی

رسیده بازگو کنند ،بلکه برای ایجاد یک " نظام اجتماعی " براساس احکام الهی

آمده بودند .

سوال 4 = ولایت اعتباری یعنی چه ؟

ولایتی که فقیه عادل و عالم به قانون دارد، ولایت اعتباری است.(مانند امام امت و

مقام معظم رهبری )

سوال 5 = ولایت تکوینی یعنی چه ؟

ولایت تکوینی همان ولایت پیامبران و امامان است .

سوال 6 = یک آیه از قرآن بنویسید و یاترجمه کنید که " اصلاح منافقین را فساد "

اعلام کند ؟

و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون  الا انهم هم المفسدون

و لیکن لا یشعرون  یعنی : هر گاه به آنها گفته شود در زمین فساد نکنید.میگویند:

ما فقط اصلاح می کنیم. آگاه باشید که همین ها  مفسدانند، و خود هم به دقت

درک نمی کنند .

سوال 7 = آغاز جنبشهای اصلاحی از نیمه دوم قرن سیزدهم،در اعلام عکس العمل

چه چیزهایی بود ؟

عکس العمل هجوم استعمار سیاسی و اقتصادی  و فرهنگی غرب بود .

سوال 8 = در چه مورد " آتاتورک " را باید قهرمان به شمار آورد ؟

کوششهایی که بعدها  متقابلا از طرف عمال استعمار در جهت " جدائی دین از

سیاست " ( سکولاریسم ) به عمل آمد،که به نام " علمانیت " معروف شد و آتاتورک

را قهرمان بزرگ به شمار آورد .

سوال 9 = کدام نوع تعصب نه تنها بد نیست ، بلکه مستحسن است ؟

تعصب به معنی تصلب و غیرت حمایت از معتقدات  معقول و منطقی ، نه تنها بد

نیست ، بلکه مستحسن است .

سوال 10 = سید جمال و کواکبی ( بر خلاف عبده ) در آگاهی سیاسی چه عقیده

داشتند ؟  ج = کواکبی وسید جمال " آگاهی سیاسی " را برای مسلمانان ، واجب

و لازم  می شمردند ، و معتقد بودند : در نهایت امر ، آنچه می تواند جلو استبداد را

 بگیرد ،" آگاهی سیاسی و شعور اجتماعی " مردم است . و همبستگی دین  و

سیاست را ، سخت پایبند بودند . ولی عبده طرفدار اصلاح تدریجی ، و تقدم آموزش

و تربیت دینی بر سیاست می دانست .

سوال 11 = اقبال در مورد نقش اجتهاد در اسلام چه جمله ای گفته است ؟

اقبال اجتهاد را " موتور حرکت اسلام " می شمارد .

 سوال 12 = تشخیص ماهیت یک نهضت از چه راههایی ممکن است بنویسید ؟

اول از راه افراد و گروههایی که نهضت را به دوش می کشند.

دوم از راه علل و ریشه هایی که نهضت را فراهم کرده است.

سوم از راه هدفهایی که آن نهضت تعقیب می کند .

چهارم از راه شعارهایی که به آن نهضت قدرت حیات و حرکت می بخشد .

سوال 13 = دو  نقص  عمده ، که در کار استاد اقبال بوده است بیان کنید ؟

یکی اینکه : اقبال با فرهنگ اسلامی عمیقا آشنا نیست . دوم اینکه : اقبال بر خلاف

سید جمال ، به کشورهای اسلامی مسافرت نکرده ، و از نزدیک ، مشاهده اوضاع جریان

حرکتها و نهضت ها  نبوده است .

سوال 14 = اهداف کلی همه نهضتهای اسلامی را از دیدگاه امیرالمومنین علی (ع )

بیان کنید ؟

اول نشانه های محو شده ی ، راه خدا را باز گردانیم .

دوم تحول بنیادین در اوضاع زندگی خلق خدا پدید آید .

سوم بندگان مظلوم خدا ، از شر ظالمان  امان یابند .

سوال 15 = سه مورد از آفات نهضت را بنویسید ؟

 1 -  نفوذ اندیشه های  بیگانه

 2 - تجددگرائی افراطی

 3 - ناتمام گذاشتن

 4 - رخنه فرصت طلبان

 5 - ابهام طرح های  آینده

 6 - از نوع نهی است.

سوال 16 = مشرک ، ذمی ، مرتد را شرح دهید ؟

مشرک کسی یا گروهی که تابع یکی از ادیان نباشند . مانند بت پرست

ذمی تابعین  یکی از ادیان الهی ،به شرط قبول ذمه می توانند در مملکت اسلامی

زندگی کنند .

مرتد : کسی یا گروهی که ، از اسلام برگشته اند . و یا یکی از اصول مسلم ، ویا یکی

از احکام مسلم اسلام را انکار نموده و مردود بدانند .

سوال 17 = علت شکست جمال عبدالناصر چه بود ؟

به علت نداشتن یک اندیشه ی  اساسی و مکتبی ، زمینه ی  شکستهای وی را ، در

بعد ادعای  رهبری عرب ، و هم در بعد مبارزه با اسرائیل ( دو میلیونی آن زمان )

فراهم آورد .

سوال 18 = حکم سیاسی اسلام چیست ؟

حکمی است که سبب می شود مسلمانان از مراجعه ، به قدرتهای ناروا و قضائی که

دست نشانده ی  آنها هستند،خوداری  کنند.تا دستگاههای دولتی جائر  و غیر اسلامی

، بسته شود . و این تشکیلات عریض و طویل دادگستری ، که جز زحمت فراوان ، کاری

برای مردم صورت نمی دهد ، برچیده گردد .  و راه به سوی ائمه هدی ( ع ) و کسانی

که از طرف آنان ، حق حکومت و قضاوت دارند، باز شود .

 سوال 19 = این جمله " ان الانبیا  لم یورثوا  دینارا و لما درهما " کنایه از چیست ؟

این جمله کنایه از این است که : آنان با اینکه ولی امر بوده، و حک.مت بر مردم دارند،

رجال الهی هستند،افراد مادی نیستند،تا در پی جمع آوری ذخائر و ذخارف (مال دنیوی)

باشند.

سوال 20 = برای بر انداختن حکومتهای جائر و تشکیل حکومت اسلامی ، چه اقداماتی

لازم است ؟

روابط خود را با موسسات دولتی آنها قطع کنند. با آنا همکاری نکنند . از هرگونه کاری

که کمک به آنها محسوب می شود،پرهیز کنند . موسسات مالی ، قضائی ، اقتصادی،

فرهنگی وسیاسی جدیدی بوجود آورند .

سوال 21 = روایت عربی زیر را به فارسی ترجمه نمائید ؟

 "  افتخر  یوم القیامه   بعلماء امتی و علماء امتی کسائر انبیاء قبلی "

در دوره قیامت به علماء امتم  افتخار و مباهات خواهم کرد . و علمای امت من  مثل

 سایر انبیاء سابقند .

سوال 22 = حادثه  کشتار مردم مدینه که به " داستان حره " معروف است :

جریان بدین قرار است که بعد از به شهادت رسیدن امام حسین ( ع ) ، به استحکام

پایه های ظالمانه ِ یزید ، مردم مدینه از چند جهت ، بخصوص شهادت جانگداز امام آنان

امام حسین ( ع ) و ظلهایی که در مدینه می شد، به ستوه آمده بودند ، لذا مردم

مدینه ، جهت پایان دادن به حکومت ننگین یزید ، به وسیله عبد الله بن حنظله دست

به قیام زدند ، و بالاخره به شهادت رسیدند .

سوال 23 = حادثه ویران کردن خانه کعبه : عبدالله بن زبیر  جزء کسانی بود که ، در

مدینه به یزید بیعت نکرد ، و به خانه خدا پناهنده شد . لشکریان یزید نه اینکه ، احترام

خانه خدا را حفظ نکردند ، بلکه برای دست یافتن به عبدالله بن زبیر و یارانش،خانه

خدا را محاصره کرده ، و با سنگ باران ویران کردند .

بعد از وفات رسول اکرم ( ص ) ، مسیر حکومت اسلامی دگرگون شد ، و خلافهایی در

زمان ابوبکر انجام می گیرد ، و این خلافها در زمان عمر بالا می گیرد ، ولی در زمان

عثمان ، علنا قوانین الهی نقض می شود . وقتی که حکومت به معاویه می رسد ،

به جز نام اسلام چیزی نمانده بود . اما وقتی با پیشنهاد یکی از فرماندهان معاویه،

زمام امور مسلمین را، یزید به عهده می گیرد ، دیگر نه اصل ، و نه فرع و...

اسلام نمانده بود .

امام حسین ( ع ) قبل از حرکت از مدینه ، به کنار قبر جدش ، مشرف می شود ،

و در انجا ، ضمن اقرار به یگانگی خداوند ، به رسالت پیامبر اعظم ( ص ) اعتراف

می کند که : خدایا تو می دانی ، من امر به معروف را دوست دارم،و از منکر بیزاری

می جویم . خدایا قسمتان می دهم به قبر پیامبر ( ص ) و کسی که در این قبر قرار

گرفته است.در این راه ، راهی به من بنما که رضای تو و رضای پیامبرت درآن باشد.

حسین به وحدانیت و یگانگی خداوند شهادت می دهدکه: محمد ( ص ) بنده ی او،

و پیامبر اوست . و اعتراف می کنم که بهشت و دوزخ حق است . خداوند در قیامت

همگان را برمی انگیزاند . من خروج نکردم برای راحت طلبی و خوشگذرانی ، و نه

از سوی ستم ، و نه منظور فساد کردن ،بلکه منظورم : اصلاح امت من ، و نجات دادن

اجتماع از انحراف است و...

این وصیت من است به برادرم ، و موفقیت من با نیروی خداست ، و بر او اعتماد کردم،

و به سوی او انابه می کنم . تمام

نتیجه اینکه : محبوبیت خاندان علی ( ع ) بالا می رود . آل امیه منفور می گردد .

نهضت های دیگری از حادثه ی  کربلا الهام می گیرند .

 

/ 0 نظر / 14 بازدید